2008. május 18., vasárnap

Mennyi a mennyi?

A napokban kezembe került egy tanulmány. A szerzők összeállítottak egy táblázatot napilapok internetes, lapeladásból illetve a hirdetésből származó bevételéről. (2007-ről még csak az internetről vannak adatok,ezért a 2006-os adatokat hasonlítjuk össze.)

Internet: a bevétel gyors növekedése, az UU-szám lassuló gyarapodása. (A piac telitődése.) Egy UU-ra 47 dollár hirdetési bevétel jutott (más meg nincs, mert a lapok ingyenessé tették a tartalmat.)

Lapeladás: 126 dollár/példány, ha olvasószámot vesszük, akkor kb. 42 dollár (feltételezve 3 olvasó/példány). Csökkenő bevétel, csökkenő pldányszám, de mivel a bevétel csökkenése lassúbb, mint a példányszámé, ezért az egy olvasóra/példányra jutó bevétel nő. Áremelések!

Hirdetésbevétel: 890 dollár/példány. 276 dollár/olvasó. Kis mértékben, de nő.

Együtt 318 dollár szemben a 47-tel.

Több cikk, tanulmány foglalkozott azzal, hogy az internetnek még nem született meg az üzleti modellje. (Kivéve Google-t, de az nem lapkiadó.) Mert biztos, hogy minőségi tartalmat nem lehet UU-ként évi 42 dollárból előállítani. (Igaz, a nyomtatási, terjesztési költséget megtakarítja a kiadó, de...) Nos, erről szólt Bob Garfield Chaos Scenario 2.0 című híres cikke az Ad Age-ben.

Tegyük hozzá: az USA-ban olcsók a lapok. Európában nem ritka az egy példányra jutó 400-500 dollár bevétel is az olvasótól (Skandináv országok, Írország). A hirdetésbevétel pedig 200 és 900 dollár között ingadozik. A legolcsóbb: Spanyolország, a legdrágább Írország

Nincsenek megjegyzések: