2008. május 18., vasárnap

Előremenekülés

Szegény Kreatív! Mármint a magazin. Időről időre elemzi a lappiacot. Megannyi hibával, elírással, s főként helytelen szemlélettel.

Most a magazinpiac volt terítéken. A bevezetőben megjelent egy szó: "előremenekülés". Ezen elgondolkodtam. Értelmezésében ez annyit jelent, hogy a szakma bajban van, nincs hátra, nincs oldalra, csak "menekül" valamerre, leginkább közhelyként: előre. Nézzük a tényeket!

Az e heti Figyelő közzétette tulajdonosának a Sanoma WSOY-nek a 2008-as első negyedév gazdasági eredményeit. (Rendre a leggyengébb évszak!) 5,7 %-os a növekedés, a tavalyi 305 magazinnal szemben 319 címet jelentetett meg. (Igaz az eladott példányszám némileg csökkent, az eladott hirdetési oldalak száma viszont nőtt.)

A HVG TOP 500-as listáján 2006-ban a Sanoma Budapest 2,8 milliárd forintos nyereséget ért el, s ezzel 110. az árbevétel-arányos nyereségesség listáján. A HVG 114. A Ringier 1,8 milliárddal a 135., Axel Springer Magyarország (a napilap-kiadó részlege) a 125. Axel Springer Budapest (a magazinos), a 180.

Számoljunk! A Sanoma Budapest majdnem 20 milliárd forintos forgalmat ért el 2006-ban, vagyis 14 %-os az árbevételarányos nyeresége. Egy kis friss összehasonlítás más iparágakkal, 2007-ről. (Focus, német hírmagazin ugyancsak e heti száma.) Volkswagen: nem egészen 4 % árbevétel-arányos nyereség, Daimler (Mercedes): 4 %, Siemens: 5,6 %, Metro (az élelmiszer-nagykereskedő): 1,5 %. (Magyarországon kb. ugyanilyen arányú, míg a magyar Siemens 4,6 %).

Röviden: a lapkiadás nyereségessége jó, nem kell menekülnie. Fejlődnie kell: újabb címekkel kijönni a piacra, erősíteni az online jelenlétet, a tartalomszolgáltató nagyhatalmaknak mind több plattformra eljuttatni a tartalmat. Ha ez menekülés, meneküljünk együtt! Nem járunk rosszul!

És hogy áll a Kratív (vagy kiadója a Professional Publishing Kiadói Kft.)?

3 megjegyzés:

Unknown írta...

Kedves Miklós!

A Kreatívról linkeltem ide (sajnos a másik link nem működik) meglátása kíváló: "a lapkiadás nyereségessége jó, nem kell menekülnie. Fejlődnie kell" tökéletesen egyetértek. A Sanoma előtt le a kalappal hihetetlen jókor lépett az on-line piacra, hitt benne, fejlesztette és íme meg is van az eredménye (a cég működését elég jól ismerem belülről) a többi kiadónak is meg kellene valahol találni önmagát ezen a téren, illetve kicsit szétnézni és portfóiót tisztítani átstruktúrálni.

Üdv,
Sue
http://www.hellorepublic.com/author/sue/

Bandee-ta írta...

És már megint élve temetik a sajtót...
http://marcibeni.blogspot.com/
Üdv.
ZA

Breitner Miklós írta...

Kedves Zsuzsa,

figyelvén a Sanoma lépéseit (márpedig figyelni kell!), most azt látom, hogy ésszerüsíteni készül a mobil-kommunikációs aktivitását. Évek óta (!!!) minden nyomtatott sajtós nemzetközi összejövetelen elhangzik, hogy az internetnél is nagyobb üzlet lesz a mobil-kommunikáció. Idehaza meg síri csend. (Volt eddig.) Más kérdés: a tartalom. Csengőhang, meg játék - nem elég. Nagyon kevés embert izgatják annyira az események, hogy "breaking news"-ra fizessen elő (politikai hírek, tőzsde események). Talán a sport kivétel. Az új mobil készülékek (pl. IPhone és követői) már fényképeket, rövid videókat is továbbítani tudnak, élvezhető formában. Ez megint új filozófiát és tartalom-előállítást kíván.

Hozzáteszem, ha nem untatok még senkit, már 1998-ban, a Bertelsmann akkori vezérigazgatója egy Kitzbühel-i igazgatói konferencián hosszan beszélt arról, hogy a nagy kiadók voltaképpen tartalmi-plattformot állítanak elő (+ brand), s azt a legkülönfélébb csatonákon továbbítják. Ilyen értelemben valóban érdektelen, hogy a tartalmat kinyomtatják, vagy más csatornán közvetítik. Azóta 10 év telt el.Maga a Bertelsmann sem lépett, legalább is stratégiai méretekben. Middelhoff-ot, az akkor kinevezett új vezérigazgatót pedig kirugták. (Igaz nem ezért.)Utódja egy nyomdász lett...