2008. május 18., vasárnap

Média 50

Szakmai körökben máris felhördülést váltott ki a Marketing és Média 50-es listája a legbefolyásosabbakról. Nem beszélve arról a szépséghibáról, hogy a zsüri egy harmada betette magát a listára, az elveken is van mit rágódni.

Elsősorban a médiavásárlók túlreprezentálása zavar. Igaz, ők költik el a hirdetési forintokat. Ez megszédítette a zsűrit. A médiatervezés alapvetően technikai feladat: az ügyfél szempontjai alapján optimalizálnak. A médiavásárló cégek - s azok koncentrációja - azért jött létre, mert a nagyságuknál fogva jobb árakat érnek el - az ügyfél javára. Logikailag: ha ők befolyásosak (értsd: befolyásolnak, hiszen mi másra kell ez a cimke), akkor nem biztos, sőt!, hogy az ügyfél megbízása alapján optimálisan terveznek. (Persze lehet, hogy befolyásolnak és nem optimálisan költik a megrendelő pénzét. Ha nem így lenne, akkor miért van értelme a média-auditnak, amelytől oly nagyon félnek a médiavásárlók.) Ime a logikai bukfenc: ha befolyásolnak, s a zsűri erre adta a voksát, akkor a feladatukat nem jól látják el.

Szinte ugyanez igaz a nagy cégek marketing főnökeire is. Ők a cégeik stratégiai és operatív tervei szerint cselekednek. (Ha nem kirugják őket.) Vagyis ők sem befolyásolnak, hanem végrehajtanak. Nem osztogatnak, kegyet gyakorolnak, hanem végzik a dolgukat. (És elkerülik a korrupcó vádjának még a gyanuját is.) A befolyásolás pedig egy fajta korrupció lenne.

Azután egy-két cég kicsit túlreprezentált a listán: a T-csoport, vagy az RTL. Ha igaz lenne a lista akkor a két cég kijelőlhetné az ország kormányát, megválaszthatná a parlamentet. Meghozhatná a neki tetsző törvényeket. (De sok pénzt megtakarítanánk így! De sajna, a demokrácia, benne a médiával, költséges rendszer. csak nincs jobb.)

Ezzel szemben a valódi befolyásolók: a média tulajdonosai szépen hátra csúsztak a listán. Az egyetlen elfogadható helyezés: Bayer Józsefé. De Gyárfás, Nobilis, Spéder, Szauer stb. lepontozása nem éppen a zsűri hozzáértését jelzi.

És egyáltalán hol van a Ringier-csoport? Amikor Ringier bejelentette, hogy megveszi a Népszabadságot, a Versenyhivatal hónapokig vizsgálta a felvásárlást: elemezte, hogy az így létrejövő legnagyobb napilap-kiadó nem kerül-e piaci erőfölénybe. Vajon miért vizsgálták? Mert nem szakemberek?

Nincsenek megjegyzések: