2008. május 5., hétfő

Öndícséret büdös?

Vissza-visszatérő téma a lapkiadók körében: hogyan tudnák a médiavásárlókban erősebben tudatosítani: a "print sells", vagyis a nyomtatott hirdetés hatékony.

A legegyszerűbb az lenne, ha a hirdetők számára ez evidencia lenne. A tévé, a rádió és az internet adásonként, site-onként mérni tudja, hogy mennyien és milyen szocio-demográfiai összetételben látták, hallották, töltötték le a hirdetést. (Most ne menjünk bele, hogy ez mennyire megbízható, pontos, stb.) A hirdetők tudják, mérik: hol hirdettek és bejött-e a hirdetés. Sokan ezért a tévére szavaznak, költségvetésüket ide csoportosítják át. A több pénz persze eredményt is generál. Voltak kisérletek, idehaza is, mi történik akkor, ha ezt a pénzt csak a sajtóban, vagy ami még szerencsésebb a tévé-sajtó kombinációjában - a varázsszó: média-mix - költik el. Az eredmény fényes,bizonyítja, hogy a sajtón keresztül is elérhetik az ügyfelek a forgalom megfelelő emelkedését. (Lásd Blikk-Unilever együttműködés) De most másról írok.

A sajtó az a szégyenlős koldus, akinek üres a marka. Évek óta figyelem a nyomtatott sajtó médiaipari híreit. Korrekt a tájékoztatás: megjelenik a MATESZ jelentése, s máris kéjjel megírja az összes lap, hogy a valós vagy vélt konkurensének példányszáma mennyire csökkent. Ha az internetes világban bármi történik, máris másfél-két flekk dukál. Persze mind-mind pozitív cikk. (Erre mondjuk, hogy jó az internetes társadalom PR-ja.) Gondos tájékoztatást kapnak a nagy kereskedelmi tévék új program-struktúrái, évente legalább kétszer. Mind-mind megannyi felhívás: ott hirdessetek, ne a megöregedett, megcsontosodott, innovációra képtelen sajtóban. Ha egyik-másik lapkiadó mégis kibocsát magáról hírt, azt jobb elhallgatni, hiszen az olvasottabb lapok egymással konkuráló kiadókhoz tartoznak. Az internetes lapok pedig önmegtartóztatás nélkül szapulják a sajtót, hiszen Guttenberg halott.

Példának okáért - az "Írás megmarad" kutatás éppen a nyomtatott sajtóban szinte visszhangtalan maradt. Pedig lett volna mit idézni a kutatási anyagból. Akár többször is vissza lehetett volna térni egy-egy fejezetére. Nem ez történt.

Várom, hogy észbe kapjanak a kiadók, a főszerkesztők: saját megélhetésük forog kockán. Félreértés ne essék: nem a korrekt tájékoztatás ellen írok. Csak éppen a MATESZ jelentésekből több is kihámozható, mint a példányszámok csökkenése, mert egy-egy szegmens éppenséggel bővül. Gyönyörüen bizonyított például a prémium női lapok, vagy a közéleti hetilapok, vagy a napilapok (bulvár, politikai, ingyenes együtt) szegmense: a piac bővül. Sőt, a hirdetők egyre inkább megtöltik az oldalakat. Igen, miképpen a nagy tévék mellett megjelentek az alternatív csatornák, a sok-sok helyi rádió, a milliónyi internet oldal, hasonló mozgás tapasztalható a lappiacon is.

Ne féljenek tehát a lapok magukat dícsérni: a változás nem csak negatív irányú!

2 megjegyzés:

Lantos Lajos írta...

"Newspaper editors believe the daily paper will survive in the age of the internet, but think they will change to become free, and to place a greater emphasis on comment and opinion in the future

86 percent of respondents to a survey conducted by Zogby International for the World Editors Forum and Reuters believe newsrooms should become more integrated with digital services; two in three believe the most common form of news consumption will be via electronic media, Reuters writes.

56 believe the majority of news, both print and online, will be free in the future, compared to 48 percent who said they believed that a year ago.

61 percent of editors in the emerging newspaper markets like South America, Eastern Europe, Russia, the Middle East and Asia believe in a free model in the future, while just 48 percent of editors from Western Europe believe news will be free.

The greatest threat to newspapers is not the internet, according to those surveyed, but the declining number of young people who read newspapers."

Forrás:
http://www.mediabuyerplanner.com/2008/05/06/newspaper-editors-expect-free-papers-with-emphasis-on-opinion/
http://news.yahoo.com/s/nm/20080506/tc_nm/media_survey_dc

Breitner Miklós írta...

Ne feledjük, hogy napilapokat kérdeztek. Ott tényleg előtérbe került a newsroom-ok összevonása. Elsőként Németországban a Bild Zeitungnál került erre sor. A "parancsnoki hídon" űlnek a szerkesztők és rendelnek a felajánlott témákból. Sugaras körben helyezkednek el a "rovatok", a téma "specialistái". Az új newsroom felavatásakor nagy felhajtás volt, azóta csönd... Talán bevált...