2008. május 3., szombat

Az újságolvasó szereti a hosszú cikkeket, de nem szeretnek unatkozni

Bocsánat a hosszú címért. De ez a lényeg. Miért?

Ma minden szerkesztő ezt szajkózza: rövidebben, rövidebben, rövidebben. Az újságíró meg tömörít, de inkább herél. A végső eredmény: kilúgozott, nem adatolt, nem bizonyított tartalom. S a tömény unalom. Az unalmas szöveg meg mindig hosszú.

A napokban Bécsben a legsikeresebb (mindenféle címmel kitüntetett) újságok képviselői találkoztak. A téma, persze, mi más: az újság halála. Nézzük meg, mit tett a barcelonai "el Periodico", a 3. legnagyobb példányszámú napilap az unalom elkergetésére.

A szerkesztő szándéka: miután egyre kevesebben mennek el szavazni, ezért a következőképpen bíztatták olvasóikat a szavazásra a lap első oldalán. A példák elgondolkoztatók magyar szemmel. Érdemes összehasonlítani a hazai politikai napilapok első oldalait az alábbi példákkal!
  1. Hatalmas Fiedel Castro portré. Szöveg: "Néhány politikus nem szeret választani, és választani hagyni."
  2. Következő nap újabb hatalmas fénykép Kim Dzsong-il-ről Észak-Koreából. Szöveg: emberek milliói boldogok lennének, ha választhatnának.
  3. A választás után, nem a győztes képét hozzák, hanem 16 polgárét: mit várnak, követelnek a firssen megválasztott polgármestertől, a hatalomba kerültektől.
  4. Újabb első oldal: kinagyítva egy olvasói levél a politkusok üres szóvirágjairól, a semmit mondásról. (Aznap mindenki az olvasói levélről és kevésbé a választási csatáról beszélt.) Az újság első oldalát másolták, osztogatták és vitatták az olvasók.
  5. Amikor a Spanyolország számára is siralmas Pisa-jelentés napvilágra került, hatalmas szamárfül került az első oldalra, alatta a jelenlegi és múltbéli oktatási miniszterek képeivel.

Kell túl sok szöveget írnunk? Bécsi ajánlat: vegyünk le 10 %-ot a szövegből, és a felszabadult felületet használjuk extrém fotókra és grafikákra - és mint kutatások bizonyítják, az emberek nem 10 %-kal kevesebbet, hanem 10 %-kal többet fognak elolvasni a lapból, feltéve, ha a szöveg ugyan hosszú, de nem unalmas.

  • Aki hatásos és részletes cikket kínál, amely az emberek húsába vág,
  • aki olyan fotókat közöl, amely mélyen belefúródik az olvasó szemébe,
  • aki az újságot átláthatóan és rendezetten tördeli, és kiemeli, mi a fontos,
  • aki elmeséli, mi az izgalom a világban, mi az ami meglepő, az az újságot megint erőssé varázsolja, olyanná, amilyent az internet ma még nem tud produkálni.

(Hogy miért? Azt majd legközelebb, üzemgazdasági szempontból megvilágítom.)

Nincsenek megjegyzések: